EDIA
IURE
KSTEIE

=

(R

Media culture as counter-hegemonic strategy:
the communicative action of the Arab minority
in Israel

Amal Jamal
TeL Aviv UNIVERSITY

This article argues that media globalization has a major impact on modes of
social and political resistance of minorities against cultural and political con-
trol of nationalizing states. Minorities utilize globalized media, especially of
their kin nations to overcome control, surveillance and disciplinary mecha-
nisms set by their own state (Silverstone, 2006). This is especially true for
minorities living in actively nationalizing states that constantly seek to deepen
their control over their social and spatial environment (Brubaker, 1996, 2004).
Nationalizing states seek to crystallize the collective imagination of their cit-
izenry and construct their self-understanding in accordance with its own
image, as belonging to and defending an ethnic nationality (Brubaker, 1996).
Such states utilize various ideological mechanisms, one of which is the
media, which is an effective disciplinary tool to shape the collective imagina-
tion of its citizens (Anderson, 1991; Deutsch, 1966). Minorities, on the other
hand, who are sometimes characterized as trapped and marginal, develop
their own strategies to counter state control and socialization policies
(Brubaker, 1995). In the age of media globalization, minorities develop their
own communicative action and media consumption culture as a strategy of
resistance.' They show deep mistrust of the media of the dominant ethnicity of
the nationalizing state and seek media spaces that meet their expectations. The
globalization of media provides them with tools to form a counter-hegemonic
cultural environment independent of state regulations and influence. This is
especially true when we speak of national minorities that have either kin
state/s or kin nations that have developed media systems.

To demonstrate this thesis, the article addresses the communicative action
and media culture of a particular national minority. Minority media has

Media, Culture & Society © 2007 SAGE Publications (Los Angeles, London, New
Delhi and Singapore), Vol. 31(4): 559-577
[ISSN: 0163-4437 DOI: 10.1177/0163443709335194]



560 Media, Culture & Society 31(4)

usually been addressed based on the experience of migrant minorities in dif-
ferent countries (Browne, 2005; Frachton and Vargaftig, 1995; Gillespie,
1995). These minorities seek to maintain their cultural and linguistic bonds
with their kin nation (Silverstone and Georgiou, 2005). The experience of
indigenous minorities has not attracted enough attention in the literature.
Therefore, examining the impact of globalization of media space on the
media culture of indigenous minorities, and the way in which this process
influences these minorities, could contribute to our understanding of the cul-
tural as well as political dimensions of globalization. It could also contribute
to our understanding of the impact of media globalization on the shaping of
collective imagination among minorities. It is claimed that indigenous
national minorities seek to connect with their kin nation through consuming
media outlets that provide them with the cultural repertoire they wish for.
Thereby, they overcome the control and socialization policies orchestrated by
the state and develop their own media culture.

The examination of Arab communicative action and media consumption
culture in Israel will provide us with evidence that challenges previous theo-
retical conceptualizations of the Arab minority in Israel, as a ‘trapped minor-
ity’ or a minority that suffers from ‘double marginality’. In the age of global
media, minorities are able to overcome their immediate media space and as a
result transcend their physical location. They are able to connect with their
cultural group through media contents. The consumption of various media
genres, especially news, movies and series, enable the minority to virtually
share the social, political and cultural burdens of their own nation and be
influenced by them. Although it is not claimed that this pattern of commu-
nicative action may lead to the total erosion of the nationalizing state's ideo-
logical power, it may lead to a steady and constant decline in state hegemony
over the cultural repertoire of minorities living in it.

The Arab minority in Israel shares with the Jewish majority Israeli citizen-
ship. Yet it differs from most of the Jewish majority by way of its nationality,
culture and language, which form part of the larger Arab culture of the Middle
East region. This dual reality raises many questions concerning the patterns
of media consumption among this minority. Against the backdrop of a rise in
Arab satellite TV networks, whose broadcast reach extends throughout the
Middle East, one should ask about the correlation between media consump-
tion patterns, the mistrust of Israeli media and the political and cultural con-
sciousness of the Arab minority.

It is claimed that Arab patterns of communicative behavior may lead to ‘dou-
ble consciousness’ among the Arab minority (Du Bois, 2003; Manning, 1986).
Double consciousness, in this context, means the development of
linguistic and cultural competence that enables the average person to under-
stand and feel part of two different and sometimes even conflicting societal cul-
tures (Thomas, 1966). Although this does not mean the overcoming of the daily
hardships, resulting from state suppressive policies, it nevertheless enables



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 561

people the freedom of choice of where to feel at home, especially in a world
where home is gradually becoming virtual. Double consciousness, as depicted
by Du Bois, is of tragic nature. However, it could be viewed as a structural
opportunity, where people are able to overcome the limitations of their physical
and immediate cultural environment and feel part of a broader cultural envi-
ronment to which they belong but to which they have limited physical access.

The examination of the communicative action and media consumption cul-
ture of the Arab minority in Israel demonstrates the practical communicative
action that leads to the rise of double consciousness. This process is enabled
on the context of the technological innovations over the last several decades
that transformed the nature and meaning of media space (Rantanen, 2006).
Whereas, until the early 20th century, sovereign state borders posed real lim-
itations on media cultures, distribution and contents, today we witness a con-
tinuous degradation of state sovereignty over the field of communications and
a rise in the transfer of media content all over the globe. The influence that
media exercise over the formation of public agendas and collective memory
has changed as a result of its globalization (Price, 2002).

In order to demonstrate the hypothesis of the article, I begin with a brief
historical analysis of the Arab media landscape in Israel. Later I draw on a
public opinion poll conducted among a random sample of the adult Arab pop-
ulation in Israel in December 2004 and January 2005.> A total of 594 inter-
views, each lasting 75 to 90 minutes were conducted.

Media history of the Arab national minority

By 1952, most Arabs who remained in what became the State of Israel were
officially made citizens of a new state defined in Jewish ethnic terms. In terms
of geography and communication, Arabs in Israel have for long periods of time
been cut off from their kin in the Arab cultural and physical landscape extend-
ing beyond Israel’s borders. Their status as a minority was defined and con-
trolled by a military government body established in 1948 and formally
disbanded in 1966. Much energy was invested by the state into divorcing the
Arab society that remained within Israel’s borders from both its past, and its
present natural geopolitical space. The state and its semi-official supportive
institutions, such as the Histadrut (General Federation of Labor) launched cul-
tural policies aiming to resocialize the remaining Arab citizens and transform
them from Palestinians into submissive Isracli Arabs (Rabinowitz, 1993).
During the war, Arab political, cultural and economic elites were exiled,
and all Arab urban centers were destroyed (Gahnem, 2001; Haider, 1995;
Jiryis, 1976; Lustick, 1980; Rouhana, 1997; Shafir and Peled, 2002; Zureik,
1979). As a result, the vast majority of Arab public institutions collapsed,
including those vehicles of mass communication that had developed prior to
1948 (Kabha, 2004). It should be noted that from the first decade of the 20th



562 Media, Culture & Society 31(4)

century up until 1948, the number of Arab journalists active in Palestine had
increased continually and many newspapers were published, principally in
major urban centers such as Jerusalem, Jaffa, Haifa and Acre. These newspa-
pers generally expressed the sentiments of the Palestinian people in the face
of the approaching threat posed primarily by Zionist immigration and settle-
ment in Palestine. Among the most widely disseminated and well-known
newspapers of that era were: Filistin, Al-Karmel and Al-Mufid (Khalidi, 1997).

In the wake of the 1948 war, a deep cultural and communication vacuum
suddenly emerged with the severance of the local population from
Palestinians and Arabs living in neighboring regions and countries outside
Israel. This isolation intensified the sense of crisis and powerlessness among
the indigenous Arab minority, and geographic and socioeconomic factors
exacerbated their predicament: as the majority of Arabs remaining in Israel
were rural peasants, they were dependent on information disseminated by
state propaganda organs. All Arabic newspapers — with the exception of Al-
Ittihad, an organ of the Communist Party — had ceased operations. Due both
to the pressure the government exerted on the opposition Communist Party —
a political home for many of the Arab citizens at the time — and to the fact that
only a small percentage of the population was literate in Arabic, Al-Ittihad
was oftentimes reduced to a very small circle of readers, limiting its influ-
ence. In an atmosphere of fear and defeat, and especially in light of a devel-
oping collaborator culture — that is, Arab citizens who collaborated with the
Israeli military and the General Security Services (Shabak) (Cohen, 2006) —
most members of Arab society did not dare openly reveal having listened to
radio programs broadcast from Arab countries or having read Al-Ittihad
(Ozacky-Lazar, 2006).

Until the abolition of the military government in 1966 and the 1967 war,
the small group of educated Arabs in Israel was sustained primarily by Al-
Yom — an Arabic-language newspaper that the Histadrut began publishing
immediately after the 1948 war out of the offices of the now defunct
Palestine, a newspaper published prior to the 1948 war. After Al-Yom ceased
publication in 1968, it was replaced by Al-Anbaa, which continued Al-Yom’s
agenda, but in a more sophisticated form. These two newspapers, together
with several other party newspapers — e.g. Al-Marsad, published by Mapam
(the United Labor Party) — repeated state propaganda. Local broadcast infor-
mation was available in Arabic only after 1958, when Kol Yisrael (“The Voice
of Israel’) initiated radio news and other limited programming in the form of
Sawt Israel (Jamal, 2005).

Like other hegemonic regimes, the State of Israel transformed the media
into one of its principal ideological organisms and socializing mechanisms,
second only to the education system (Althusser, 1990; Gitlin, 2003). The re-
socialization policy was directed by the Prime Minister’s office, which
worked rigorously to inculcate awareness and acceptance of the new reality



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 563

throughout the Arab population for the purpose of quashing dissent. Official
media policy therefore attempted to construct an Arab collective memory
divorced from its cultural environment and historical past.> Moreover, the
elite-affiliated media made great efforts to extol the cultural supremacy of
Jewish society, messages that implied the cultural, economic and social back-
wardness of Arab society. All these ploys were contrived to justify the cul-
tural, political and military colonization of Arab society and its geographic
space (Shafir and Peled, 2002). Further, the aim was the construction of a new
‘Israeli Arab’ citizen, whose identity and consciousness would be disconnected
from the historical and ontological past (Cohen, 2006; Rouhana, 1997).

As aresult of the geopolitical changes initiated by the 1967 war, and in tan-
dem with technological advances and transformations that overtook Israeli
media, the conditions of Arab society in Israel’s media space altered, but not
necessarily for the better. Control of the collective Arab memory continued to
occupy the attention of those in charge of Israeli media policy and practice.
This policy received added impetus when Israeli television was introduced
within the framework of the Israel Broadcasting Authority (IBA). The Israel
Broadcasting Authority Law (1965), the institution’s legal foundation,
expounds the official position regarding the Arab audience. Section 3 of the
law refers to Arabic-language broadcasts, to be conducted for the benefit of
‘Arabic-speaking residents’ and so as to promote and support mutual under-
standing and peace with neighboring countries. The use of ‘residents’ rather
than ‘citizens’ and the focus on propaganda aims vis-a-vis neighboring Arab
countries and audiences reflected state policies and intentions. The Arabic-
language broadcasts were not aimed at meeting the needs of Israel’s Arab cit-
izens, but were rather aimed at ensuring the Arab population's loyalty and
subjugation by means of a hegemonic media regime (Bar-Haim, 1958).*

In time, Israeli authorities partially achieved their goals in this regard and
large parts of Arab society adapted themselves to Israel’s media map. The
process was driven by increasing levels of education among Arabs, and their
increasing integration into Jewish Israeli society; a process evident too, in the
ubiquity of spoken Hebrew among the Arab population. Yet, like other
accommodations, the spread of Hebrew was not by choice; rather, it was the
outcome of total political and economic dependence on state institutions and
the Jewish economy. The number of Arab readers of Hebrew-language news-
papers increased, as did the number of Arab listeners to Hebrew-language
radio broadcasts and Arab viewers of news broadcasts on Channel One — the
sole Israeli channel operating until the early 1990s.

Until the 1990s, the competitors to these sources of information available to
the Arab community originated in the Arab world, primarily Sawt Al-Arab
(Voice of the Arabs) radio broadcasts from Cairo, and television broadcasts
from Jordan, Egypt and Lebanon (until the eruption of the civil war there in
1975). The attraction of Egyptian and Lebanese television broadcasts



564 Media, Culture & Society 31(4)

decreased, however, with the decline of Nasserism and the outbreak of the
Lebanese civil war. Jordanian television became the primary Arab provider of
programming to Arab viewers in Israel and for many years it was the only
bridge linking Arab society in Israel to the Arab world prior to the satellite era.

As for print media, literate Arab citizens were sustained, as noted, first by
the weekly Al-Ittihad and then by the daily Al-Anbaa. These newspapers con-
tinued to attract relatively large groups of readers from the literate minority.
Al-Ittihad was widely read among Communist Party members and supporters,
whose numbers increased steadily. This newspaper became a unique voice on
the Israeli media map, articulating the Arab population's heart and soul and
serving as a platform for intellectuals and cultural commentators excluded
from the Israeli state-controlled press. Al-Ittihad shifted from weekly to daily
publication in 1984 and served as a school nurturing generations of Arab jour-
nalists with nationalist political leanings. Nonetheless, the newspaper was
unsuccessful in garnering broad popular support and distribution has
remained limited to circles close to the Communist Party.

Some in the Arab community were exposed to other local nationalist pub-
lications, such as the newspaper circulated irregularly by the Al-Ard (‘The
Land’) movement in the late 1950s and early 1960s (Jamal, 2005). Despite
the importance of these publications in terms of content, they never achieved
widespread distribution, largely because of policies employed by the Israeli
authorities against them. The efforts of the Al-Ard movement to acquire a
license to issue a newspaper were continually rejected by the Interior
Minister, the sole authority empowered to authorize the publication of news-
papers in Israel to the present day (Jamal, 2005: 97—-121). Publications pro-
duced by the Al-Ard movement were therefore issued as sporadic, separate
one-time publications — a format exempt from licensing requirements or per-
missions under Israeli law (Lustick, 1980).

In contrast, Al-Anbaa was an establishment newspaper, financially sup-
ported by official sources. It was distributed among political groups close to
the ruling Labor Party and to teachers who were indirectly forced to buy and
read it. The newspaper — which experienced severe economic problems with
the decline of the Histadrut and the beginnings of privatization and liberal-
ization of the Israeli economy — closed in 1984.° By the time of its closure the
newspaper had already made an impact, at least as regards the political atti-
tudes of an important group of Arab citizens; specifically, those appointed as
teachers in the education system.

The construction of a national media space
The early 1980s marked a turning point in the media history of the Arab com-

munity in Israel. Not only did Al-Ittihad begin appearing as a daily, but also
in 1983 a new weekly newspaper began to appear in Nazareth, Assennara.



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 565

This newspaper, which began as a marketing vehicle for a large Nazareth
advertising company was established by an experienced journalist and
quickly carved out a new niche in the Arab media landscape. Assennara grad-
ually developed into a weekly newspaper providing important information
and sensational news. Assennara’s success as a private commercial weekly
blazed the way for the foundation of two similar weekly newspapers, Kul al-
Arab, founded in 1987, and Panorama, which began publication in 1988.
These three weeklies have gradually come to dominate the Arab newspaper
market. No substitutes for Al-Ittihad, the three represent a different type of
publication, that strives to adapt itself to the competitive market conditions
now characterizing the local, as well as global economy (Jamal, 2006a).

Arab society, located at the margins of the Israeli economy, has adopted
economic patterns of behavior that are considerably influenced by norms
dominant in Jewish society. Improvement in the quality of life of Arab soci-
ety in Israel, accompanied by the growth of a large lower middle class, has
enabled the spread of consumer culture. The three weeklies just referred to
provide clear indications of this trend. They are more commercial than
informative; that is, almost 50 percent of their space is allocated to advertis-
ing (Jamal, 2006a). The format of these newspapers is similar to that of pop-
ular Israeli newspapers such as Yediot Aharonot and Maariv. Tabloid in
character, they present news with a sensational twist. They do not conduct in-
depth, investigative reporting and mostly publish short reports, some of which
are obtained from recognized news agencies or electronic media, especially
the internet.® Despite these limitations, their distribution is relatively wide,
especially when compared to party-affiliated newspapers (Jamal, 2006a). The
three newspapers have thus successfully restructured the Arab media land-
scape, a sphere distinct from the Hebrew media landscape in language and the
contents addressed, but similar in its exposure to profit-driven journalism, a
by-product of globalization.

A market spirit and considerations of profit inform management at the
three weeklies and their status as privately owned enterprises free of any ide-
ological commitments has turned them into ‘supermarkets’ for news-seekers.
Notwithstanding their commercial bent, the owners of all three newspapers
profess to represent the interests of the Arab society, each according to his
style and outlook. The language of national consensus that leaps from the
pages of the commercial press should be considered, however, at least par-
tially, as a mechanism for the accumulation of wealth, stemming more from
a savvy understanding of their target market, rather than the earnest putting
forth of political visions. Content analysis of the texts appearing in the news-
papers indicates that they do represent Arab society, but rather superficially
(Jamal, 2006b). The language of national commitment and demands for
recognition of the rights of Arab society as a national minority seem to be
motivated largely by pragmatic interests. Further indications of such pragma-
tism can be found by examining the space allotted to official announcements



566 Media, Culture & Society 31(4)

emanating from the Government Publications Bureau (Lapam). This body
controls the government publications/advertising market, which serves as an
important source of income for Arab newspapers due to the paucity of funds
available to the Arab advertising market from the private sector. In order to
obtain advertising contracts, the Arab press often succumbs to the Bureau’s
demands. The latter utilizes its economic power to pressure Arab newspapers
into softening nationalistic language and minimizing their critique of govern-
ment policies. Acquiescence allows the Arab commercial press to benefit
from close to 1 percent of all advertising expenditures in Israel, including its
share of the rather paltry government publication budget (Jamal, 2006b). It is
this tiny piece of the advertising pie that fuels the raging competition for rev-
enues between commercial press outlets in the Arab sector, a phenomenon
that has become increasingly blatant in recent years.

Since the early 1990s, the number of Arab newspapers published has
steadily increased. Most of these newspapers are commercial ventures, indi-
cating that advertising revenues are a good source of income. Other news-
papers established are party-affiliated and began publication with the
fragmentation of the Arab party structure in Israel (Jamal, 2006a). In 1989,
Sawt Al-Haq wal-Hurriya, published by the Islamic Movement, began appear-
ing; in 1997, Fasl Al-Magal of the National Democratic Assembly was estab-
lished. The privately owned newspapers, Al-Midan (1994), Al-Ain (1999),
Hadith An-Nas (1999), Al-Akhbar (2001), Al-Ahali (2004) and Al-Fajr Al-
Jadeed (2004) followed. In addition to these newspapers, a chain of local
newspapers and monthly magazines began publication, among them Al-
Manbar, Lilac and Lady, with a more limited circulation. In the last few years
a wave of new internet news sites were initiated by commercial and political
forces, such as Panet, owned by Panorama; Arabs48, affiliated with the
National Democratic Party; Farfesh and Al-Arab, affiliated with Kul al-Arab;
and Assenara, owned by the newspaper Assenara. These developments mirror
the rise of an almost autonomous Arab public sphere, outside direct state con-
trol. This emerging sphere plays a major counter-hegemonic role, constructing
an Arab collective memory different from that wished-for by the state.

Communicative action in the satellite age

Radio and television consumption in Arab society in Israel has also undergone
enormous changes since the early 1990s, in tandem with massive changes in
the media environment of the Arab community in Israel. Liberalization of the
Israeli economy facilitated media empowerment, transforming it into a market
niche. Numerous regional radio stations have joined Kol Yisrael and Galei
Zahal (the IDF Airwaves), as a consequence of Israel’s Second Broadcasting
Authority Law (1990). A considerable number of illegal radio stations have
also sprung up. In addition, Israel has witnessed a revolution in television



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 567

broadcasting over the last two decades. At the close of the 1980s, cable televi-
sion was introduced in Israel, adding a long list of channels to the system. At
the beginning of the 1990s, after a short experimental phase, Channel 2 began
broadcasting and Channel 10 was added in 2002. With the advent of satellite
broadcasting, television transmitted from all over the globe came into many if
not most Israeli homes (Weinman, 1996).

The technological and regulatory changes of the 1990s made it possible to
receive television broadcasts originating in Arab countries with previously
unknown clarity, on a very broad range of subjects. Today’s Arab audience is
exposed to dozens, perhaps hundreds, of private Arabic-speaking television
channels (Alterman, 1998; Miles, 2005). Channels broadcasting programming
for the entire family, or providing leisure entertainment and coverage of well-
known icons among the Arab population include Orbit, ART and Rotana
networks and their affiliates. Furthermore, there are news channels, such as Al-
Jazeera and Al-Arabiya that broadcast non-stop news, providing an in-depth
picture of developments in the Arab world, as well as in the world at large.

These developments have had a major impact on the communicative action
and media consumption culture of the Arab society in Israel. They provided
new media platforms that attracted the Arab audience in Israel, thereby inten-
sifying the withdrawal of the Arab society from the Israeli public sphere into
an autonomous one characterized by new patterns of media consumption.
Arabs in Israel are viewers of Arab satellite TV channels from the Arab world
and readers of local Arabic newspapers and at the same time still read and
watch Israeli media outlets. This pattern of split media spheres feeds the dou-
ble consciousness of this population, something that is manifested in the
information gathered in the public opinion poll conducted in it.

One of the first questions presented to interviewees, and aimed at examin-
ing their TV viewing patterns, was whether they watch TV and how often. Of
the interviewees, 81.7 percent claimed to watch television daily, or almost
every day. Another 7.1 percent watch television every few days and 7.5 per-
cent watch infrequently. Only 3.6 percent of the interviewees answered that
they did not watch television at all. Among these, 41.9 percent indicated that
they did not own a television set and 30.2 percent stated that television did not
interest them, or that they did not have the time. When television viewing
rates are compared with rates of daily Arabic (9.3%) and Hebrew (17.4%)
newspaper reading as drawn from the poll, a large difference in the frequency
of consumption of the respective media is evident.

In order to examine what is viewed by the Arab public, interviewees were
asked to rank the three television channels that they watched most. The find-
ings indicate that the Arab television viewing audience in Israel watches
many different channels that include both Israeli and Arab TV programming.
This mix clearly indicates the Arab consumer’s tendency to sample from both
Arab and Israeli spaces, the two being perceived as complementary, rather than
opposing spheres. The most popular choices were: Al-Jazeera, Channel 2,



568 Media, Culture & Society 31(4)

MBC, Channel 1, LBC, Rotana, Future, Iqraa, Al-Arabiya, MBC2, Channel
10, Jordan TV, the Sports Channel, the Film Channel, and the Abu Dhabi
Channel. The range of content broadcast by these channels was very rich,
including news, family, film, sports and religious matters. Some of these
channels originate in Israel and are broadcast in Hebrew; others originate in
the Arab world and are broadcast in Arabic. The potpourri of preferences also
reflects the impact of technology on media consumption patterns. Many of
the most popular channels are broadcast from places far away in the Middle
East and the Persian Gulf, a fact that reflects the media’s globalization as well
as the increasing erosion of government control over national media and cul-
tural spaces (Price, 2002).

The research found that Al-Jazeera was preferred by more Arab television
viewers than any other channel. Among the respondents, 29.6 percent ranked
it in first place, 12.9 percent in second place, and 8.6 percent in third place.
Further, a total of 50.9 percent of all television-viewing respondents watched
Al-Jazeera with varying frequency. Channel 2, the leading Israeli channel
watched by the Arab public, was ranked in first place by 11.5 percent of the
respondents, in second place by 12.5 percent and in third place by 6.1 percent.
A total of 29.4 percent of all the television-viewing respondents reported that
they watched Channel 2 with varying frequency. These data indicate the pop-
ularity of Channel 2 and its penetration into Arab society despite Arab alien-
ation from its contents and the criticism leveled at its programming (see
details in next section). It is likewise important to note that 84.5 percent of
Channel 2’s viewers also reported that they watched Al-Jazeera. A similar
finding was obtained among Channel 1 viewers, 79.5 percent of whom also
watched Al-Jazeera. This pattern indicates a tendency to balance several alter-
native sources of broadcast news. Consumers are thus able to construct a
more well-rounded view of the events by comparing the information obtained
about regional developments from different regional sources. The advantage
provided by this utilization of the opportunity to compare alternative sources
of information is generally unavailable to Jewish society in Israel, since they
largely lack Arabic-language skills, diminishing their ability to balance infor-
mation received against other sources.

Another channel that achieved a respectable ranking by Arab viewers in
Israel was MBC, formerly broadcast out of London and now out of Dubai: Of
respondents, 10.2 percent ranked it in first place, 10.2 percent in second place
and 8 percent in third place. These rankings indicate this channel’s stability
within its niche. A total of 28.3 percent of all television viewers watch this
channel with varying viewing frequency. MBC, the oldest satellite television
channel received by Arabs in Israel, is a general channel, mixing news with
Arab cultural and comedy programs, and many series in Arabic that are pro-
duced in Egypt, Syria and Saudi Arabia.

Among the other channels that attracted a stable viewing audience was the
Lebanese LBC: 4.8 percent of television viewers rank it in one of the three



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 569

leading places, and it garners a total audience of 14.4 percent. The fifth most
popular channel, ranked in first place by 4.8 percent of the Arab public, was
the religious channel, Iqraa, although only 3.1 percent and 2.6 percent of the
respondents ranked it second and third, respectively. The music channel
Rotana was ranked in first place by 4.3 percent of the viewers, and in third
place by 6 percent. Overall, 13.7 percent of all television viewers watch this
channel with varying frequency.

In order to identify differences not only as regards viewing frequency, but
also as regards the amount of time spent watching each channel, respondents
were asked to note the average number of hours that they watched each chan-
nel in the last week before conducting the interview.

Analysis of the average viewing hours daily for each of the 10 channels
ranked in first place indicates that entertainment channels lead in terms of
viewing time. The average number of hours spent viewing each channel were:
2.5 hours for MBC2, a film channel; 2.08 hours for Rotana, a music channel
that broadcasts video clips and entertainment news; 1.75 hours for MBC; and
1.6 hours for Al-Manar, Channel 2 and LBC, channels that mix news and
entertainment.

To further deepen our understanding of media consumption patterns,
respondents were asked to categorize the television channels they watched
according to the type of programming broadcast.

In comparing the viewing patterns for Israeli channels with those of the
Arab satellite channels, a clear division in the television spheres was found.
As regards news and political programming, 80.7 percent of respondents
stated that they were interested in news to a great or very great extent, and
74.2 percent expressed interest in political programming, although this high
level of interest was manifested in varied viewing patterns. Arab television
viewers preferred to watch programs dealing with political issues — such as
the Israel-Palestinian conflict or the American occupation of Iraq — on Arab
news channels, the most outstanding example of which was Al-Jazeera.
Among Arab television viewers, 65.4 percent preferred to watch news about
the Israel-Palestinian conflict on Arab channels, compared to 27.3 percent
who preferred to watch Israeli channels on this subject. Regarding the
American occupation of Iraq, 80.7 percent preferred to watch Arab channels,
as opposed to 8.9 percent who preferred viewing Israeli channels.

A similar picture emerged with respect to cultural, entertainment and music
programs: 67.5 percent of Arab television viewers in Israel watch such programs
on Arabic channels, while only 3.6 percent watch such programs on Israeli chan-
nels. The principal reasons for this trend are the identification of these viewers
with the Arab world and its culture, coupled with the remoteness felt with regard
to Jewish society and the culture that it has produced — a culture foreign to the
Arab Middle East in general, and to local Arab society in particular.

On subjects directly related to daily life — e.g. education, the economy,
health, the environment and sports — a large percentage of the Arab public



570 Media, Culture & Society 31(4)

watches Israeli channels. Among respondents, 45.9 percent preferred to watch
economic news on Israeli channels, compared with 19.8 percent who pre-
ferred to do so on Arab channels; 39.0 percent preferred to watch Israeli chan-
nels for programming on health and the environment, compared with 28.5
percent who preferred to watch such programs on Arab channels; 51.0 per-
cent preferred Israeli programs on education, compared with 24.7 percent
who preferred Arab programs; and 33.0 percent preferred Israeli channels for
viewing sports, compared with 9 percent who preferred to watch sports on
Arabic channels.

These viewing patterns are reflective of the duality of the media landscape
and dual positioning adopted by the Arab society in Israel, while also high-
lighting the different functions that each television sphere serves. Further,
these findings constitute one concrete example of Arab society’s lack of trust
in the Israeli channels and the strong trust placed in Arabic channels, attitudes
directly explored in poll questions reviewed below.

The influence of Arab satellite television on Arab society

The findings on Arab society’s television consumption patterns reported thus
far indicate a clear trend, i.e. the high consumption of content and programs
broadcast by Arab satellite television. In light of this trend, the question of
whether and how much the Arab public believes the content broadcast by
these channels is relevant to an exploration of how they might work to affect
the community’s self-image and perceptions of its political and cultural envi-
ronment. Of particular interest in this article is the question of to what extent
the viewing of Arab satellite TV channels influences the attitudes of Arab
society in Israel towards the Israeli environment. In order to explore these
issues, participants in the research were asked to answer a number of ques-
tions regarding the effect of satellite television on these variables. Among the
questions asked were: to what extent the interviewees believed that Arab
satellite channels represent their views and their interests and/or strengthen
their identification with the Arab world and its problems; and how consump-
tion of these channels influences their viewing of Israeli TV channels.

When the interviewees were asked to determine whether Arab satellite TV
channels represent their views and interests, 39.5 percent of the respondents
replied positively. An additional 20.5 percent expressed an intermediate posi-
tion. Among the remainder, only 33.8 percent, answered in the negative, that
is, they did not believe that the Arab satellite channels represented them,
whereas 6.2 percent did not know (had no opinion). These responses indicate
that the majority of the interviewees tend to believe that Arab satellite televi-
sion does, in fact, represent their views and interests, despite the fact that they
are broadcast from the Arab world and do not involve Arab society in Israel
in any way whatsoever in formulating their media policies. The perception



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 571

that Arab satellite channels represent Arab society is reflected in the loyalty
the Arab public exhibit towards these channels and in the kind of content
viewed therein.

In order to better understand the Arab public’s position on this issue, sev-
eral statements were presented to the respondents who were asked to rate the
extent to which they agreed or disagreed with the statements. The findings
indicate that the Arab satellite television channels do have a considerable
impact on Arab public opinion in various subject areas, such as their self-
awareness, political positions and interest in cultural matters.

Arab satellite broadcasts were designated by 40.7 percent of the respon-
dents as enhancing the sense of belonging to the Arab world to a great or very
great extent; however, 17.4 percent did not agree and a further 38.2 percent
replied that they agreed with this statement only to a small or very small
degree. This distribution indicates that the majority of Arab society in Israel
agrees that the Arab satellite broadcasts reinforce their sense of community
with the Arab world, at least to some extent. It should be noted that one expla-
nation for the lack of support for this statement among some respondents
could be the strong sense of belonging to the Arab world felt by many of the
study’s participants well before the satellite broadcasts began — though the
availability and programming of these broadcasts can be assumed to have
enhanced existing feelings.

Another statement presented was: ‘Arab satellite broadcasts influenced my
identification with problems in the Arab world.” Among respondents, 57.3
percent agreed with this statement while an additional 29.6 percent of respon-
dents reported being affected by these broadcasts only to a moderate or small
degree. Only 9.7 percent of the respondents replied that they did not agree
with the statement at all. These findings support characterization of Arab
society in Israel as part and parcel of the wider Arab regional space which
forms an object of national, cultural and emotional affinity.

Respondents were also asked to address the effect of Arab satellite televi-
sion broadcasts on their self-confidence as Arabs living in Israel. The
responses were as follows: 39.5 percent stated that the broadcasts did rein-
force their self-confidence, 32 percent answered that the broadcasts rein-
forced their self-confidence to a moderate or small degree, and 25 percent
replied that the broadcasts did not reinforce that feeling at all. On this issue
as well, it is possible that some of the respondents had felt very self-confident
as Arabs before the study and therefore did not believe that the satellite broad-
casts could enhance that attitude much further.

A statement addressing the influence Arab satellite channels had on view-
ing rates for Israeli television broadcasts in Arabic received these responses:
43.9 percent affirmed that the Arab satellite broadcasts definitely reduced
their viewing of Israeli television broadcasts, 28.4 percent stated that their
viewing of Israeli television was affected to a moderate or small degree, while
24.3 percent reported no effect. A similar, even clearer picture emerged



572 Media, Culture & Society 31(4)

regarding the effect of these broadcasts on the viewing rates for Israeli cultural
programs: 47.5 percent responded that the Arab satellite broadcasts reduced
their viewing of Israeli cultural programs, 25.5 percent responded that their
viewing was affected to a moderate or small degree, while 22.3 percent stated
that the broadcasts had no effect.

Mistrust of Israeli media outlets

Parallel to the information solicited on viewing patterns with regard to Arab
satellite TV channels among Arab society in Israel, respondents were asked
to rate their trust in the Israeli media system. Many questions were presented
in this vein, some of which are presented herein. One such question asked of
interviewees was: “To what extent do you think that the Hebrew media repre-
sent Arab citizens of Israel?’

A majority of the respondents (58.4%) indicated that Hebrew media do not
represent them. Only 18.2 percent of respondents indicated that Hebrew
media do represent them, and 17.4 percent did not express an unequivocal
opinion (i.e. they expressed the mid-point position). In contrast to the
responses to previous questions, only 6 percent of the respondents indicated
that they did not know (or had no opinion). Arab media consumers therefore
tend to have unambiguous opinions of how the Hebrew media relates to their
society, and thus tend to make more definitive assessments of the extent to
which that media represents or, more precisely, does not represent them
(Abraham et al., 2004).

The data acquire added salience when we consider the findings regarding
the extent to which Arab media consumers perceive Hebrew media as repre-
senting official government positions. Hebrew media have developed in com-
plex interaction with the state. Although today’s leading Hebrew newspapers
were founded as private newspapers and have consistently functioned from
that position, their relationship with the state, formed through informal as
well as formal administrative and institutional arrangements, has created the
impression of partnership, if not cooptation (Jamal, 2005: 97-121).

Given this context, it was important to survey the Arab public’s view of the
Hebrew media with respect to the representation of official government posi-
tions. The majority of the interviewees (64%) indicated that from their per-
spective, Hebrew media represented official government policy. Only 8.7
percent did not agree with that statement, 13.7 percent did not express an
unequivocal opinion and the same percentage responded that they did not
know (had no opinion). One can therefore conclude that Arab media con-
sumers in Israel do not believe that the Hebrew media operate as free and
open arenas divorced from state dictates. Instead, Hebrew media are viewed
as forming part of the state’s ideological apparatus — i.e. as mechanisms for
expressing Israel’s goals and furthering its interests.



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 573

The data also shows that the Arab public is heavily alienated from Israeli
cultural programming. A high percentage (62.5%) of respondents indicated
that they were not at all interested in Hebrew films and television series. A
much smaller percentage (17.8%) responded that they were somewhat inter-
ested, with 11.8 percent stating that they were moderately interested, and only
7.9 percent stating that they were very interested in this type of programming.

The research also sought to directly compare the level of trust of Arab audi-
ence in the news provided by Arab satellite channels (primarily Al-Jazeera),
with their level of trust in the news provided by the Israeli channels (primar-
ily Channel 2 due to its higher preference rating among viewers of Israeli
news programming). To this end, the following hypothetical scenario was pre-
sented to respondents: ‘Al-Jazeera reported on the death of two Palestinians
in the Gaza Strip from Israeli army fire while Channel 2 reported on the same
incident, but claimed that the Palestinians were killed when an explosive
device that they were preparing blew up.” Respondents were asked to indicate
which channel’s report they would believe.

Given this scenario, 64.4 percent of the respondents said that they would
believe Al-Jazeera, compared to 4.3 percent who would believe Channel 2.
Only 12.1 percent responded that the trust placed in the two channels would
depend on the circumstances surrounding the reports. This sizeable gap in the
level of trust attributed to the news broadcasts by the two channels indicates
the depth of the crisis of confidence in Israeli television on the part of Arab
society in Israel, particularly as regards new reports related to the Israeli-
Palestinian conflict. The Arab population of Israel does not trust Israeli media
broadcasts that, as noted above, they perceive as partial to the government’s
position.

Towards a conclusion

Although it has yet to finalize its geopolitical boundaries, the State of Israel
has exerted considerable effort to control and define the limits of political and
cultural awareness of its citizens. In everything concerning Arab society in
Israel, Israel has acted energetically, utilizing ideological mechanisms to
inculcate the dominant Jewish worldview amongst members of the Arab
indigenous minority. The state attempted to discipline Arab society by colo-
nizing the Arab mind, after it had succeeded in dominating the Arab economy
and political system. One of the obvious expressions of these efforts is the use
of media broadcasts in Arabic, as well as Hebrew, to cultivate the preferred
image of the ‘Israeli Arab’. The research findings reviewed here however,
have demonstrated that success has been limited. Arab society in Israel has
culturally and politically overcome official Israeli cultural control and social-
ization policies. This society has developed its own autonomous public sphere
in its own language and consumes media from the wider Arab world. It



574 Media, Culture & Society 31(4)

mistrusts Israeli media institutions and consumes their contents in fields nec-
essary for its practical needs.

The data reviewed in this article clearly indicate that Arab society in Israel
has developed a unique communicative action and media consumption cul-
ture. Although this data is not conclusive, it is telling. It adds a new way of
looking at the political and cultural behavior of minorities. By means of
media consumption patterns, Arab society crosses the borders of concrete
space to inhabit virtual spaces that transcend those same boundaries and
demonstrate its double consciousness, facilitated by its dual location in the
opportunities structure opened to it with the globalization of the media. The
communicative action and media culture of Arab society in Israel reflect
the rise of socio-cultural double consciousness that counters the physical and
political entrapment established by the state. Instead of falling within the lim-
itations of double marginalization, the Arab minority takes advantage of the
diverse media opportunities available among the plethora of accessible news-
papers, radio stations and television channels, both cable and satellite, in
order to share with both societies it is affiliated with — Israeli and Arab — some
of their cultural productions. The fact that the Arab community does not influ-
ence this cultural production and is not invited to shape it does not mean that
it does not share it as passive consumer. The two-ness of the Arab community
or its ‘in-betweenness’, translated into double consciousness may have
impact on the political behavior of this community, something that is beyond
the scope of this article.

For the time being, the objective of Arab viewers in Israel is to obtain the
greatest benefits and amounts of information available in their media space.
While preferring the entertainment, films, series, music programs and talk
shows offered by Arab satellite broadcasters from the Arab world that speak
to their identity as Arabs, and expressing high levels of confidence and satis-
faction with the content on politics, nationality, culture and sociolinguistic
identity provided by the same, Arab society in Israel continues to rely on
Israeli media for coverage of domestic politics and social developments in
Israel that are important to the planning of their daily lives, living as they do
within the larger framework of Israeli society. This mixed consumption
enables Arab viewers to be involved in two political and cultural spaces. This
fine perception of the multiple functions served by television programming,
translated into the broad distribution of viewing patterns between the diverse
and numerous channels, clearly demonstrates the one-dimensionality of mod-
els that view minorities as objects of state policies. The data indicate that
media consumption patterns are determined by deliberate, rational behavior,
manifesting the complex, multi-layered and variegated nature of Arab com-
municative action in Israel. Although it is hard to characterize the nature of
the impact that such communicative action and media consumption culture
may have on the relationship between the Arab minority and the state of
Israel, it is possible to say that, in the long run, Arab media space will be



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 575

increasingly shaped by satellite television contents from the Arab world, set-
ting challenges to the cultural dimensions of Israeli citizenship among Arab
citizens, especially at a time when the nationalizing efforts of the Israeli state
are increasing.

Notes

1. Following the literature, I use the concept ‘consumer’ and ‘consumption’ rather
than audience (see Silverstone, 1996).

2. The public opinion poll formed part of a comprehensive media research project
for I’lam Media Center for Palestinian Arabs in Israel; the project was implemented
by a team led by me.

3. See letter of intentions written by Samuel Bar-Haim regarding the issuing of
a newspaper in Arabic for the Arab public in Israel (18 September, 1958; see file
G 5498/12 in the Governmental Archives in Jerusalem).

4. Letter of intentions written by Samuel Bar-Haim (see note 3).

5. On the financial difficulties of Al-Anba’a, see file GL 17084/13 in the
Governmental Archives in Jerusalem.

6. Personal interviews with journalists and editors working in the Arab newspapers
in Israel (Nazareth, 10-12 October, 2006).

References

Abraham, E., A. First and N. Elfant-Lefler (2004) The Absent and the Present during
Peak Viewing: Culture Diversity in Commercial Television Channel Broadcasts
[Heb.]. Jerusalem: The Second Radio and Television Authority.

Alterman, J. (1998) New Media, New Politics? From Satellite Television to the
Internet in the Arab World. Washington, DC: Washington Institute for Near East
Policy.

Althusser, L. (1990) For Marx. London: Verso.

Anderson, B. (1991) Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism. London: Verso.

Browne, R.D. (2005) Ethnic Minorities, Electronic Media and the Public Sphere: A
Comparative Approach. Cresskill, NJ: Hampton.

Brubaker, R. (1995) ‘National Minorities, Nationalizing States, and External National
Homelands in the New Europe’, Daedalus 124(2): 107-32.

Brubaker, R. (1996) Nationalism Reframed: Nationhood and the National Question
in the New Europe. Cambridge: Cambridge University Press.

Brubaker, R. (2004) Ethnicity without Groups. Cambridge, MA: Harvard University
Press.

Cohen, H. (2006) Good Arabs: The Israeli Security Services and Israeli Arabs.
Jerusalem: Hebrew Publishing House.

Deutsch, W.K. (1966) Nationalism and Social Communication: Inquiry into the
Foundations of Nationality. Cambridge, MA: MIT Press.

Du Bois, W.E.B. (2003) The Souls of Black Folk: Essays and Sketches. New York:
Barnes and Noble.

Frachton, C. and M. Vargaftig (1995) European Television: Immigrants and Ethnic
Minorities. London: John Libbey.



576 Media, Culture & Society 31(4)

Gahnem, A. (2001) The Palestinian-Arab Minority in Israel, 1948-2000. New York:
State University of New York Press.

Gillespie, M. (1995) Television, Ethnicity and Culture Change. London: Routledge
and Kegan Paul.

Gitlin, T. (2003) Media Unlimited: How the Torrent of Images and Sounds
Overwhelms our Lives. New York: Henry Holt.

Haider, A. (1995) On the Margins: The Arab Population in the Israeli Economy.
London: Hurst and Co.

Jamal, A. (2005) Israeli Media: Between Structural Pluralism and the Hegemony of
the National Discourse. Ramallah: Madar Press.

Jamal, A. (2006a) The Culture of Media Consumption among National Minorities:
The Case of Arab Society in Israel. Nazareth: I’lam.

Jamal, A. (2006b) Arab Leadership in the News of Arab Commercial Newspapers in
Israel. Nazareth: I’lam.

Jiryis, S. (1976) The Arabs in Israel. New York: Monthly Review Press.
Kabha, M. (2004) Journalism in the Eye of the Storm: Palestinian Journalism as a Tool
for Shaping Public Opinion 1929-1939 [Heb.]. Jerusalem: Yad Yitzhak Ben Zvi.
Khalidi, R. (1997) Palestinian Identity: The Construction of Modern National
Consciousness. New York: Columbia University Press.

Lustick, I. (1980) Arabs in the Jewish State: Israel’s Control of a National Minority.
Austin, TX: University of Texas Press.

Manning, M. (1986) W.E.B. Du Bois: Black Radical Democrat. Boston, MA: Twayne
Publishers.

Miles, H. (2005) Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is
Challenging the West. New York: Grove Press.

Ozacky-Lazar, S. (2006) The Arab Citizens in Israel: The First Decade. Tel Aviv:
Open University.

Price, M. (2002) Media and Sovereignty: The Global Information Revolution and its
Challenges to State Power. Cambridge, MA: MIT Press.

Rabinowitz, D. (1993) ‘Oriental Nostalgia: How the Palestinians Were Transformed
into “Israeli Arabs’’, Theory and Criticism 4(4): 141-51.

Rantanen, T. (2006) The Media and Globalization. London: SAGE.

Rouhana, N. (1997) Palestinian Citizens in the Jewish State. New Haven, CT: Yale
University Press.

Shafir, G. and Y. Peled (2002) Being Israeli: The Dynamics of Multiple Citizenship.
Cambridge: Cambridge University Press.

Silverstone, R. (1996) ‘From Audiences to Consumers: The Household and the
Consumption of Information and Communication Technologies’, pp. 281-96 in
J. Hay, E. Wartella and L. Grossberg (eds) The Audience and its Landscape.
Boulder, CO: Westview Press.

Silverstone, R. and M. Georgiou (2005) ‘Minorities and their Media’, Journal of
Ethnic and Migration Studies 31(3): 43342

Silverstone, R. (2006) ‘Media and Communication in a Globalised World’, pp.
55-102 in C. Barnett, J. Robinson and G. Rose (eds) Geographies of
Globalisation: A Demanding World. Milton Keynes: Open University Press.

Thomas, C.H. (1996) ‘The Political Uses of Alienation: W.E.B. Du Bois on Politics,
Race and Culture, 1903-1940°, pp. 236-56 in L. Fink, S.T. Leonard and D.M. Reid
(eds) Intellectuals in Public Life: Between Radicalism and Reform. Ithaca, NY:
Cornell University Press.

Weinman, G. (1996) ‘Connecting to Cables: Follow-up Research on the Meaning of
the Shift to Multi-channel Television in Israel’, Magamot 37(4): 394-407.

Zureik, E. (1979) The Palestinian in Israel: A Study in Internal Colonialism. London:
Routledge and Kegan Paul.



Jamal, Media culture as counter-hegemonic strategy 577

Amal Jamal is chair of the Political Science Department and Head of the
Walter Lebach Center for Arab-Jewish Coexistence at Tel Aviv University.
His research fields include political theory and communication, nationalism
and democracy, civil society and social movements, indigenous minority pol-
itics and civic equality. He has published extensively on Palestinian and
Israeli politics. Two recent books are: The Palestinian National Movement:
Politics of Contention, 1967-2005 (Indiana University Press, 2005) and
Media Politics and Democracy in Palestine (Sussex Academic Press, 2005).
His book on Arab Public Sphere in Israel is forthcoming with Indiana
University Press. Address: Tel Aviv University — Political Science Department,
Tel Aviv 69978, Israel. [email: ajamal @post.tau.ac.il]






